Погода: Мошни C Графік роботи: Пн-Чт: 8.00 - 17.15, Пт: 8.00 - 16.00 (Обідня перерва: 13.00 - 14.00)
Інформація / Устименко Олег / Головне / Фотоновини / Суспільство 13 сер 2020 08:45

«НЕ СЛОВОМ, А ДІЛОМ! П’ЯТЬ РОКІВ З ЖИТТЯ МОШЕН»: ЧАСТИНА ДРУГА «ДОРОЖНІ ВІЙНИ»

«НЕ СЛОВОМ, А ДІЛОМ! П’ЯТЬ РОКІВ З ЖИТТЯ МОШЕН»: ЧАСТИНА ДРУГА «ДОРОЖНІ ВІЙНИ»Ця історія почалася ранньою весною 2017 року, коли потік авто через наше село кратно збільшився після закриття на ремонт черкаського мосту. Непристосоване до такого навантаження дорожнє покриття швидко руйнувалося, а відповідні служби не переймалися виниклою проблемою.

Українці – народ терпеливий. Та терпець колись уривається…


На зустрічі з активом села чиновник з автодору весь час жалівся на відсутність фінансування, кількамісячну заборгованість по зарплаті, після чого сів у свій не самий дешевий позашляховик і з почуттям виконаного обов’язку помчав геть.

Ділове листування з балансоутримувачем доріг державного значення, які проходять територією Мошен, тривали кілька місяців.

Влітку 2017 року на сесії Черкаської районної ради депутат Володимир Шимановський попередив чиновників: «Жителям села скоро ввірветься терпець і вони вийдуть на акцію протесту».

"Вкрай жалюгідний стан доріг, а, подекуди, і повна їх відсутність, і бездіяльність Служби автомобільних доріг Черкаської області створюють соціальну напругу серед мешканців села Мошни. На всі звернення влади села чиновники, особливо не напружуючись, обмежуються відписками в стилі прем'єра сусідньої держави: "Денег нет, но вы держитесь!" - відзначав тоді Голова села Мошни Богдан Шкарбута.

Тодішній очільник Черкаської РДА Анатолій Яріш пообіцяв підняти це питання на сесії обласної ради, де, після включення дороги державного значення Р-10 в межах села Мошни до плану, при наявності фінансування пообіцяли провести ремонтні роботи у 2018 році.

Час ішов. Та, як виявилося, без «чарівного пєндєля» чиновники не поспішали виконувати свої безпосередні обов’язки… Терпець людей увірвався.

Протистояння «люди vs чиновники»


20 квітня 2018 року жителі села Мошни, обурені вкрай жахливим станом доріг державного державного значення, що проходять через населений пункт, вдалися до радикальних дій – перекриття траси державного значення Р-10 «Канів - Кременчук». Врегулювати ситуацію прибув цілий десант чиновників районного і обласного рівня. Від деяких із них лунали погрози та застереження в бік Голови села Богдана Шкарбути, який підтримав справедливі вимоги односельців і постійно був поряд з мошнівчанами, відбиваючи нападки з боку високопоставлених гостей та створюючи керованість напруженою ситуацією. Бурю людських емоцій прийняли на себе очільники Служби автодоріг області – Владислав Демиденко, Облавтодору – Руслан Левченко, голова Черкаської РДА Анатолій Яріш та заступник голови РДА Петро Коренюк. В результаті майже двогодинних перемовин вдалося знайти компромісне, на той час, рішення: голова Служби автомобільних доріг Черкаської області представив протестувальникам чіткий календарний план проведення ремонтних робіт на дорозі державного значення Р-10 в селі Мошни. Питання ремонту дороги Черкаси-Жашків-Орадівка ( напрямок м. Корсунь) залишалося відкритим, так-як відповіді на направлені офіційні звернення сільської ради ще не було отримано.

Та обіцяні людям терміни виконання робіт були порушені. 24 квітня в селі Мошни відбулося виїзне засідання тимчасової контрольної комісії Черкаської районної ради щодо вивчення стану утримання доріг у Черкаському районі. Перевіривши хід та якість виконання ремонтних робіт комісія прийшла до висновку, що якість та темпи виконання ремонтних робіт на дорозі Р-10 в адмінмежах села Мошни порушує заявлені перед мітингарями керівником Служби автомобільних доріг та головою РДА терміни. Роботи ведуться в стилі "10 метрів і три ями в день". Вказані події змушують комісію зафіксувати незадовільну роботу Служби автодоріг по виконанню згаданих вище робіт.

Голова села Богдан Шкарбута тоді наголошував: «Невиконання своїх же обіцянок перед громадами підриває і без того хитку довіру людей до органів державної влади району, області, нівелює позитивні зусилля Президента та Уряду України на шляху до реформування держави. Обманюючи людей чиновники Служби автомобільних доріг, державної адміністрації створюють ситуацію, близьку до неконтрольованості, прояву та напруженості громадських протестних настроїв. Складається враження навмисних дій чиновників направлених на дискредитацію інституту державної влади в цілому».

2 травня в Мошнах відбулася нарада за участю Голови села Мошни Богдана Шкарбути, Голови Черкаської районної державної адміністрації Анатолія Яріша, Голови Черкаської районної ради Олексія Собка, депутата Черкаської районної ради Володимира Шимановського, представників Служби автомобільних доріг Черкаської області та «Черкасиоблавтодора», представників громадськості села Мошни, після якої автодор таки розпочав ямковий ремонт вщент зруйнованої дороги Р-10 (дорога Т-24-03 так і залишилася поза увагою).

В липні кошти ремонт дороги Р-10 було виділено, було визначено підрядну організацію і розпочато роботу. Та після візиту з перевіркою голови Черкаської ОДА роботи зупинились…

Тому люди знову були змушені вдатися до радикальних дій, спонукаючи державних мужів до реальних дій, а не пустопорожніх балачок. 2 серпня мешканці села Мошни, підтримані сусідами із Байбуз, Яснозір'я, Тубілець, на дві з половиною години перекрили рух транспорту дорогою державного значення. Селяни вимагали негайно розпочати ремонтні роботи, на які, за повідомленнями офіційних джерел, було виділено 57 мільйонів гривень. Підтримали справедливі вимоги односельців Голова села Мошни Богдан Шкарбута, Голова села Байбузи Петро Лисенко, депутати Черкаської районної ради Володимир Шимановський і Олександр Муцалханов.

Вгамувати пристрасті прибули очільник Служби автомобільних доріг Черкаської області і підрядної організації ТОВ «Главшляхбуд», яка перемогла в тендері на проведення ремонтних робіт, Голова Черкаської районної державної адміністрації Анатолій Яріш і його заступник Петро Коренюк, Голова Черкаської районної ради Олексій Собко і заступник Сергій Степанюк.

Як зазначив начальник Служби автодоріг області Владислав Демиденко, "на даний час немає юридичних підстав для початку ремонтних робіт, оскільки постанова про виділення коштів з державного бюджету на ці роботи до цих пір не підписана прем'єр-міністром України і не опублікована в газеті "Урядовий кур'єр". Кошти в розмірі 57 мільйонів є в наявності, але ми не маємо права їх використовувати без планових показників."

Голова села Мошни Богдан Шкарбута наголосив, що "простими обіцянками чиновники не відбудуться. Ця акція - це крок відчаю людей, зневіри в постійні пусті обіцянки державних чиновників, які постійно порушують свої ж слова. Складається таке враження, що хтось навмисне творить таке знущання з мешканців Черкаського району, щоби підірвати довіру до центральної влади і спровокувати фізичні протистояння між українцями."

Чергові вмовляння чиновників не переконували мітингувальників.

Резонанс від події дістався аж до столиці. Через дві години після початку акції протесту, до селян приїхав заступник Голови Черкаської ОДА Костянтин Омаргалієв, який поінформував про перемовини з керівництвом "Укравтодору" і запевнив, що необхідна для початку ремонтних робіт постанова Кабміну буде підписана найближчих день-два.

Також пан Омаргалієв запропонував компромісне на данний час рішення, яке підтримали мітингувальники: в разі непідписання постанови, необхідної для початку ремонтних робіт на дорозі Р-10 2-3 серпня, він особисто з представниками Мошнівської громади в понеділок, 6 серпня, їдуть до Кабінету Міністрів України вирішувати питання по суті.

Як зазначив заступник Голови ОДА, після підписання відповідної постанови до появи грошей на рахунку підрядника проходить близько десяти днів. Тож, в разі, якщо ремонтні роботи не розпочнуться через два тижні, мешканці сіл Мошнівського куща залишили за собою право повного блокування проїзду зазначеною дорогою, про що і поінформували державних чиновників.

«Дорожні війни» в Мошнах стали темою обговорення обласних і загальноукраїнських ЗМІ.

13 серпня нардеп Владислав Голуб повідомив про підписання постанови Кабміну про виділення коштів на ремонт дороги Р-10, і 20 серпня робота нарешті закипіла.

Та трудового запалу підрядника з ремонту дороги державного значення Р-10 вистачило ненадовго. Як наголошував тоді Голова села Мошни Богдан Шкарбута: «27 та 28 серпня роботи по ремонту дороги Р-10 не проводились. Будівельна спецтехніка о 8-40 год. 27.08 вивезена підрядником з с.Мошни. Бетонна пилюка та сморід охопили прилеглий до дороги район. Люди на межі! Фізично немає чим дихати!»

29 серпня мешканці села знов вдалися до радикальних заходів. Проте, представники влади проігнорували чергову акцію протесту селян, намагаючись вирішити питання в телефонному режимі.

Ремонтні роботи продовжились. Постійний технічний нагляд за якістю проведення ремонтних робіт здійснювали спеціалісти Відділу якості, технічного контролю та нових технологій і Лабораторії з контролю якості Служби автомобільних доріг у Черкаській області та ДП «Дорожній контроль якості»…

30 грудня САД повідомила, що «роботи із влаштування асфальтобетонного покриття, які виконувалися на автодорозі Р-10 Канів-Чигирин-Кременчук у селі Мошни Черкаського району, здійснювалися з порушенням технологій».

Т-2403


Весь цей час дорога Т-2403 залишалась поза увагою балансоутримувача. Транзитний транспорт почав об'їжджати вщент зруйновані ділянки вуличками села, призводячи до їх руйнування і створюючи небезпеку для мешканців села.

Голова села Мошни Богдан Шкарбута до останнього намагався достукатись до державних чиновників, доводячи негайну необхідність проведення ремонтних робіт на дорозі "Черкаси - Жашків - Орадівка". Проте, крім порожніх обіцянок, від "державних мужів" добитись нічого не вдалося. Ба більше, кошти в сумі 1 мільйон 300 тисяч гривень, які були зібрані сільськими радами району для ремонту зазначеної ділянки дороги, були на власний розсуд чиновників використані для ремонтних робіт на іншій дорозі.

Враховуючи все вищезазначене, а також чисельні скарги жителів села, Виконавчий комітет Мошнівської сільської ради одностайно прийняв рішення про обмеження руху транзитного транспорту дорогами комунальної власності села Мошни. Було замовлено відповідні обмежувальні знаки. Контролювати виконання водіями даного рішення були поставлені члени Громадського формування "Мошнівська варта". Кожен водій, який змушений був проїжджати небезпечною дорогою державного значення "Черкаси - Жашків - Орадівка", отримував інформаційний листок з номерами телефонів чиновників і організацій, відповідальних за утримання доріг державного значення, щоби особисто "подякувати" їм за роботу.

Привернули увагу можновладців до дороги державного значення (а точніше того, що від неї залишилось) і ветерани російсько-української війни, члени громадської організації "Об'єднання бійців-реформаторів" на чолі з мошнівчанином Сергієм Лугерею.

11 грудня відбулася термінова нарада у Голови Черкаської районної державної адміністрації Анатолія Яріша, в якій взяли участь заступник Голови РДА, керівники райавтодору, заступник голови Служби автодоріг в Черкаській області, керівник відділу економіки РДА, очільники підприємств, відповідальних за утримання доріг в зимовий період, Голова села Мошни Богдан Шкарбута і депутат Черкаської районної ради Володимир Шимановський. Заступник начальника Служби автомобільних доріг в Черкаській області пообіцяв виїхати на місце і провести необхідні відновлювальні роботи для забезпечення безпечного проїзду дорогою державного значення.

Не дочекавшись обіцяного, 17 грудня жителі сіл Мошни, Байбузи, Яснозір’я та Закревки перекрили рух транспорту дорогою державного значення "Черкаси - Жашків - Орадівка". Протестувальники вимагали терміново відремонтувати зруйновану частину дороги. Зокрема, залучити техніку, яка прибире рештки асфальтного покриття та вирівняє дорогу.

Як повідомив Голова села Мошни Богдан Шкарбута, о 16-00 відбулася нарада у заступника Голови Черкаської обласної державної адміністрації Костянтина Омаргалієва К.С. за участю керівників САД, Облавтодору, Черкаської районної ради та райдержадміністрації, Голів сіл Мошни - Богдана Шкарбути, Байбузи - Петра Лисенка, та представника громади села Яснозір'я. «Гаряче обговорення катастрофічної ситуації на дорозі державного значення Черкаси-Жашків- Орадівка селом Мошни закінчилось прийняттям вимог протестувальників, що блокували рух дороги. - зазначив Богдан Вікторович, - протокольним дорученням керівника Служби автомобільних доріг зобов'язали в 10 денний термін виконати роботи по відновленню проїзду транспорту вказаною дорогою».

Рік новий, проблеми ті самі


8 січня жителі сіл Мошни і Байбузи, не дивлячись на новорічно-різдвяні свята і морозну погоду, знову були змушені вдатись до радикальних дій - перекриття дороги державного значення. Причина - невиконання відповідними організаціями зобов'язання по забезпеченню проїзду дорогою державного значення Т-24-03. Службі автомобільних доріг в Черкаській області і Черкаському облавтодору було доручено до 29 грудня забезпечити проїзд зазначеним шляхопроводом. Свою злочинну бездіяльність і невиконання покладених на них зобов'язань представники вищеназваних організацій мотивували то снігом, який завжди випадає невчасно, то святами.

"Різдвяний протест" тривав майже чотири години. Під час акції протесту можна було почути і погрози в бік сільських Голів Мошен і Байбуз та активістів цих сіл відкриттям кримінальних справ на них від правоохоронців, і єхидні висловлювання типу "ну я ж проїхав, шо ви хочете!" від представника державної адміністрації.

Про багатостраждальні державні дороги в Мошнах знову заговорили загальноукраїнські телеканали.

Після тривалих перемовин і "екскурсії" для чиновників дорогою державного значення Т-24-03 "Черкаси - Жашків - Орадівка" заступник начальника Служби автомобільних доріг в Черкаській області запевнив селян, що з 9 січня роботи по забезпеченню проїзду напрямком під гучною назвою "дорога державного значення" будуть продовжені.

Та наближення президентських виборів і турбота про збереження «насижених місць» вчергове «відволікли» чиновників від виконання своїх обов’язків. Тож мошнівці змушені були діяти самотужки. «За підтримки і організаційної допомоги депутата Черкаської обласної ради Володимира Доманського та мого товариша, депутата Черкаської районної ради Володимира Шимановського з'явилась можливість залучення грейдера для організації відновлення проїзду дорогою державного значення в бік села Байбузи. Хоча результат тимчасовий, та й дорога не села, - змушені діяти, для зменшення навантаження і збереження цілісності покриття комунальних доріг села з твердим асфальтним покриттям, які так не легко нам вдалося відремонтувати!» - зазначав тоді Голова села Богдан Шкарбута.

На початку літа 2019 року «дорожні війни» продовжились.

4 червня жителі Мошен, Байбуз і Яснозір'я перекрили дорогу державного значення на в'їзді в село Мошни. Селяни знову вимагали відремонтувати дорогу Черкаси-Жашків-Орадівка у напрямку Корсуня. Зі слів сільського голови Богдана Шкарабута – кошти на її ремонт не спрямовують із 2014 року. Акція тривала шість годин. Зі слів Богдана Шкарбути, вона була попереджувальною. Протестувальники зазначили – якщо протягом двох тижні дорогу не полагодять, 18 червня люди знову перекриють дорогу.

5 червня звернення мешканців сіл Мошни, Байбузи і Яснозір'я, сформоване на акції протесту 4 червня після жвавого обговорення було підтримане депутатами Черкаської районної ради. Було вирішено звернутись до правоохоронних органів щодо перевірки виконання умов договорів між ДП «Служба місцевих автомобільних доріг у Черкаській області» та ТОВ «Главшляхбуд» у 2018 році на території Черкаського району, звернутись до Кабінету Міністрів України щодо виділення додаткових обсягів фінансування в розмірі 20,0 мільйонів гривень для забезпечення проїзду і покращення технічного стану проїзної частини автодороги Т-24-03 Орадівка – Христинівка – Корсунь-Шевченківський – Мошни в межах Черкаського району та уникнення в подальшому проведення акцій громадської непокори, звернутись до прокуратури Черкаської області та Головного управління Національної поліції у Черкаській області щодо перевірки використання, освоєння державних коштів та повноти переліку виконання робіт відрізка дороги Р – 10 від 48-56 км в с. Мошни.

В серпні відсутність будь-якої реакції з боку місцевих чиновників змусила жителів Мошнівської громади звернутись за допомогою до Президента України.

В кінці 2019 року ситуація, нарешті, змінилася. Дорога, яка з 2014 року не входила до жодного плану чи переліку доріг, які потребують ремонту та його фінансування, за наполегливості Голови села Мошни Богдана Шкарбути та підтримки з боку народного депутата України Олександра Скічка була фактично відремонтована.

"Зусиллями народного депутата України, обраного по виборчому округу № 197, Олександра Скічка вдалося залучити на проведення ремонтних робіт на дорозі державного значення Т-2403 10 мільйонів гривень. Роботи розпочалися відразу після надходження коштів", - зазначав Голова села Мошни Богдан Шкарбута.

"Гроші виділили, і я приїхав особисто перевірити, як просувається робота, - розповідав тоді народний депутат України Олександр Скічко. - Звичайно, автобан зараз зробити не вдасться, але місцями - капітальна дорога, місцями - ямковий ремонт. Головне завдання на сьогодні - зробити цю дорогу проїзною".

Перспективи


Вже цього року Голови села Мошни Богдан Шкарбута зустрівся з новопризначеним керівником Служби автомобільних доріг у Черкаській області Юрієм Журавльовим. Основною темою зустрічі стало утримання, ремонт та будівництво доріг державного та територіального значення, що проходять територією с. Мошни (Р-10 та Т-24-03). Зокрема очільник громади та утримувач доріг оглянули пророблену Службою автомобільних доріг роботу по будівництву та ремонту державної дороги Р-10 територією с. Мошни та пройшли проблемні моменти дороги територіального значення від центру села в бік с. Байбузи, зокрема частини дороги на виїзді з села.

Звісно без підтримки представника у вищому законодавчому органі країни - Верховній Раді це надскладно, але, враховуючи конструктивні, дієві партнерські відносини між обранцем від 197 округу Олександром Скічком, керівниками району та депутатського корпусу Черкаського району, обласної влади, громадськими організаціями з одного боку та Мошнівською громадою в особі Голови села Богдана Шкарбути з іншого - результат має бути дієвим, хоча проблема недофінансування утримання та ремонту доріг і цього року є великою проблемою для САДу.

Сторони домовились, окрім постійного зв'язку та координації дій, проводити такі робочі зустрічі систематично.

Маю надію, що на цьому «дорожні війни» мошнівців скінчилися…

Олег Устименко
«НЕ СЛОВОМ, А ДІЛОМ! П’ЯТЬ РОКІВ З ЖИТТЯ МОШЕН»: ЧАСТИНА ДРУГА «ДОРОЖНІ ВІЙНИ»«НЕ СЛОВОМ, А ДІЛОМ! П’ЯТЬ РОКІВ З ЖИТТЯ МОШЕН»: ЧАСТИНА ДРУГА «ДОРОЖНІ ВІЙНИ»«НЕ СЛОВОМ, А ДІЛОМ! П’ЯТЬ РОКІВ З ЖИТТЯ МОШЕН»: ЧАСТИНА ДРУГА «ДОРОЖНІ ВІЙНИ»«НЕ СЛОВОМ, А ДІЛОМ! П’ЯТЬ РОКІВ З ЖИТТЯ МОШЕН»: ЧАСТИНА ДРУГА «ДОРОЖНІ ВІЙНИ»«НЕ СЛОВОМ, А ДІЛОМ! П’ЯТЬ РОКІВ З ЖИТТЯ МОШЕН»: ЧАСТИНА ДРУГА «ДОРОЖНІ ВІЙНИ»«НЕ СЛОВОМ, А ДІЛОМ! П’ЯТЬ РОКІВ З ЖИТТЯ МОШЕН»: ЧАСТИНА ДРУГА «ДОРОЖНІ ВІЙНИ»«НЕ СЛОВОМ, А ДІЛОМ! П’ЯТЬ РОКІВ З ЖИТТЯ МОШЕН»: ЧАСТИНА ДРУГА «ДОРОЖНІ ВІЙНИ»«НЕ СЛОВОМ, А ДІЛОМ! П’ЯТЬ РОКІВ З ЖИТТЯ МОШЕН»: ЧАСТИНА ДРУГА «ДОРОЖНІ ВІЙНИ»«НЕ СЛОВОМ, А ДІЛОМ! П’ЯТЬ РОКІВ З ЖИТТЯ МОШЕН»: ЧАСТИНА ДРУГА «ДОРОЖНІ ВІЙНИ»«НЕ СЛОВОМ, А ДІЛОМ! П’ЯТЬ РОКІВ З ЖИТТЯ МОШЕН»: ЧАСТИНА ДРУГА «ДОРОЖНІ ВІЙНИ»«НЕ СЛОВОМ, А ДІЛОМ! П’ЯТЬ РОКІВ З ЖИТТЯ МОШЕН»: ЧАСТИНА ДРУГА «ДОРОЖНІ ВІЙНИ»«НЕ СЛОВОМ, А ДІЛОМ! П’ЯТЬ РОКІВ З ЖИТТЯ МОШЕН»: ЧАСТИНА ДРУГА «ДОРОЖНІ ВІЙНИ»«НЕ СЛОВОМ, А ДІЛОМ! П’ЯТЬ РОКІВ З ЖИТТЯ МОШЕН»: ЧАСТИНА ДРУГА «ДОРОЖНІ ВІЙНИ»«НЕ СЛОВОМ, А ДІЛОМ! П’ЯТЬ РОКІВ З ЖИТТЯ МОШЕН»: ЧАСТИНА ДРУГА «ДОРОЖНІ ВІЙНИ»«НЕ СЛОВОМ, А ДІЛОМ! П’ЯТЬ РОКІВ З ЖИТТЯ МОШЕН»: ЧАСТИНА ДРУГА «ДОРОЖНІ ВІЙНИ»«НЕ СЛОВОМ, А ДІЛОМ! П’ЯТЬ РОКІВ З ЖИТТЯ МОШЕН»: ЧАСТИНА ДРУГА «ДОРОЖНІ ВІЙНИ»
Наверх